Żywność eko w Polsce. Kim jest polski ekokonsument ?

żywność eko w Polsce

Dzisiejszy post poświęcam organicznemu rolnictwu i żywności. Przede wszystkim zacznę od określenia od kiedy istnieje ten rynek oraz jak wygląda on w Polsce i na świecie. Jak dynamicznie rozwija się oferta i rosnący popyt na produkty organiczne? Dlaczego klienci co raz częściej rezygnują z żywności tradycyjnej i jak ja widzę perspektywy w Polsce z punktu widzenia mieszkańca Niemiec, kraju, w którym rynek eko jest na zdecydowanie wyższym poziomie.

Żywność eko w Polsce

 

Według portalu Statista sprzedaż produktów organicznych na świecie rośnie praktycznie nieprzerwanie od roku 1999 do 2016, sześciokrotnie zwiększając swoją wartość do 90 miliardów dolarów amerykańskich. To praktycznie tyle samo ile według szacunku firmy Newzoo warty jest cały rynek gier komputerowych na świecie. Gdybyś rozdał tę kwotę mieszkańcom Kanady to każdy jeden Kanadyjczyk wzbogaciłby się o 2500 dolarów. Nieźle 🙂

No dobrze, ale jak wygląda sytuacja w naszym kraju?

 

Pierwsze gospodarstwa ekologiczne powstały około roku 1990, lecz na stworzenie systemu i regulacji prawnych musieliśmy czekać do roku 2001. W tym czasie trwało przekształcanie i dostosowywanie norm prawnych do standardów Unii Europejskiej. Po dołączeniu do grupy krajów starej piętnastki wprowadzona została ustawa regulująca zadania i kompetencje organów certyfikujących gospodarstwa ekologiczne.
Wartość rynku w Polsce Organic Farma Zdrowia ocenia w roku 2012 na 450 mln zł. W roku 2015 jest już to rynek o wielkości 700 mln zł. Z najnowszego badania TNS Polska wynika, że już 30% Polaków kupuje żywność ekologiczną – z tej grupy 4% robi to stale, a pozostali nieregularnie. Do najczęściej kupowanych produktów ekologicznych należą: (1) warzywa, owoce;(2) nabiał, jaja; (3) pieczywo; (4) mięso.

 

żywność eko w Polsce

 

Analizując powyższy wykres widać, że wartość rynku w Polsce rośnie nieprzerwanie od 2010 roku praktycznie w sposób liniowy, a nawet szybciej. Nic nie zapowiada także odwrócenia trendu. Spodziewam się dalszego powiększania wartości w ciągu najbliższych kilkudziesięciu lat.
W połowie roku 2012 w Polsce funkcjonowały 293 ekoprzetwórnie. W samym 2012 roku powstało ich kilkadziesiąt, a ich łączna liczba przekracza już 500. Rozwojowi popytu na żywność sprzyja większa dostępność tego typu produktów i zwiększanie świadomości ekologicznej konsumentów. Żywność organiczną włączają do swojej oferty już nie tylko sieci handlowe, ale coraz częściej również mniejsze sklepy spożywcze. Nie da się ukryć, że jest to segment, który będzie rozwijał się jeszcze przez długie lata. Inquiry Market Research podaje, że w roku 2018 przekroczy wartość 1 miliarda złotych.

Jak wygląda sytuacja za granicą?

 

Światowym liderem są Stany Zjednoczone. Na starym kontynencie liderem z ogromną przewagą nad innymi krajami są Niemcy. Skupię się na tym drugim kraju z tego względu, że mieszkam tu od kilku lat i statystycznego konsumenta widywałem w pracy każdego dnia. Według Bund Ökologische Lebensmittelwirtschaft w samym roku 2016 rynek rozwinął się o prawie 10 procent, a przeciętny Niemiec wydał w tym samym roku 100 euro na zakup bioproduktów. Ponad 40 procent z nich stojąc przed wyborem żywności certyfikowanej lub nie, wybiera te pierwszą, a z roku na roku ta liczba rośnie. Porównując rynek niemiecki z naszym mówimy tu o ponad 50-krotnie większej sprzedaży detalicznej na rok 2015. Jest to także rynek rozwinięty i dobrze opisany. Nie stanowi żadnego problemu znalezienie wiarygodnych informacji statystycznych na ten temat. W Niemczech jest bardzo dużo sklepów specjalistycznych ze stałą klientelą. Jest tu także bardzo dużo osób, które kupują tylko w takich sklepach i często potrafią przemierzyć nawet kilkadziesiąt kilometrów, żeby zrobić zakupy w ekomarkecie. Powstają tutaj także miejsca typu zero waste, gdzie sprzedaje się tylko organiczne produkty na wagę, do własnych, przyniesionych ze sobą opakowań. W Polsce trend zero waste powoli pojawia się w większych miastach. Przykładem może być warszawskie Nagie z natury. Niemieckie ekosklepy jednoczą się także w kooperatywę pod szyldem Reformhaus. W roku 2016 Reformhaus posiadał w portfolio ponad 400 członków z ponad 900 sklepami specjalistycznymi. Do tego powinniśmy doliczyć ponad 300 sklepów partnerskich w Niemczech i ponad 100 w Austrii. To znacznie więcej niż liczba aptek największej znanej sieci w Polsce.

Żywność eko w Polsce- Kim są konsumenci ekoproduktów?

 

Głównie są to kobiety w ciąży, karmiące oraz wychowujące dzieci mieszkające na osiedlach dużego miasta deklarujące średnie lub wyższe wykształcenie. Są to klientki o wyższym statusie majątkowym, przywiązujące większą uwagę do zdrowego odżywiania i prestiżu z tym związanym, niż przeciętny konsument. Klienci ekoproduktów są zazwyczaj lojalni, świadomi ochrony środowiska, optymistyczni, ciągle uczący się i dzielący się swoją wiedzą. Preferują slow life i aktywność fizyczną. Z doświadczenia wiem także, że sklepy specjalistyczne odwiedzają często dorośli ludzie, którzy pragną poprawić stan swojego zdrowia, przechodząc na diety specjalistyczne oraz „nawróceni”, czyli Ci, którzy po latach doznali olśnienia, że nasz sposób odżywiania jest decydujący w kwestii bycia zdrowym przez całe życie.

 

Rynek eko w Polsce
Dane podane w procentach. W pytaniu można było wskazać więcej niż jedną odpowiedź.

Dlaczego konsumenci wybierają żywność organiczną?

 

• Mówi się, że jest zdrowsza oraz smakuje lepiej,
• Nie zawiera sztucznych dodatków,
• Z roku na rok jest bardziej modna,
• Nie zawiera GMO,
• Ekologiczne produkty wytwarzają mniej „mili żywnościowych – czyli im bliżej znajduje się miejsce pochodzenia produktu tym lepiej. Klienci utożsamiają lokalne produkty z produktami organicznymi,
• Rolnictwo ekologiczne przyczynia się do łagodzenia zmian klimatu,
• Ekorolnicy inwestują w bioróżnorodność i przyczyniają się do zachowania rzadkich, gatunków fauny i flory, jak np. rzadkich odmian roślin uprawnych. Rozwój rolnictwa i przetwórstwa ekologicznego prowadzi za sobą wykorzystanie do produkcji większej ilości różnych odmian roślin oraz gatunków zwierząt. Pociąga to za sobą zwiększenie asortymentu oferowanego konsumentowi,
• Rolnictwo ekologiczne wzmacnia naturalne procesy regulacyjne oraz wspiera pożyteczne insekty i rośliny, które zabezpieczają pola uprawne,
• Rolnictwo ekologiczne oznacza także uczciwy handel dla ekologicznych produktów. Wszystkie podmioty ekologicznego łańcucha żywnościowego powinny mieć korzyści ze sprzedaży, a zwłaszcza rolnicy,
• Rolnictwo ekologiczne przyczynia się do zrównoważonego wyżywienia ludności na świecie.

Podsumowanie

 

Produkty eko będą miały swój rosnący udział w naszej diecie. Przemawia za tym rosnąca świadomość konsumentów, a także co jest bardzo istotne, spadająca cena żywności organicznej. Nie sądzę, że rynek w Polsce rozwinie się do poziomu tego w Niemczech. Myślę, że początkowo zatrzyma się mniej więcej na poziomie tego we Włoszech lub Wielkiej Brytanii. Przez najbliższe lata wszyscy Ci, którzy rozwijają swój biznes eko z głową, zarobią na tym. To nie ulega wątpliwości. To co głównie obecnie powstrzymuje przeciętnego Kowalskiego przed chwyceniem za produkt z logiem eko na półce, to cena. Zrównanie cen produktów konwencjonalnych z produktami organicznymi jest wyzwaniem, ale także świętym Graalem w poszukiwaniu idealnego modelu biznesowego. Świadomość przeciętnego konsumenta na temat żywności eko jest także niewielka. W badaniach z 2017 roku, które polegały na wskazaniu loga oznaczającego żywność certyfikowaną, tylko jedna trzecia respondentów potrafiła uczynić to poprawnie. Inną przyczyną jest brak zaufania do jakości bio. Może to jednak po części wynikać z tego, że klienci nie są świadomi statusu produktu, który nabywają. To co zakupimy lokalnie u rolnika albo na bazarze nie oznacza przecież, że jest żywnością certyfikowaną.

 

Czy w świetle obecnego trendu certyfikowanie produktów będzie stanowić o jakości Twojego zdrowia? Zapewne nie bezpośrednio. Kupując żywność konwencjonalną zapewne nie trujemy się, tak jak próbują to wmówić nam zagorzali wyznawcy tej ideologii. Jednak to co przede wszystkim jest wartościowe w jedzeniu organicznym to moim zdaniem, zachowanie równowagi w przyrodzie i szansa dla małych gospodarstw rolnych. Istotna jest w tym także idea powrotu do przeszłości i dbałość o pewne tradycje. Czy jednak żywność ekologiczna jest w jakiś sposób zdrowsza i bogatsza w wartości odżywcze niż żywność konwencjonalna?

Bibliografia

 

Sejm RP. n.d. “Konwencja o Różnorodności Biologicznej, Sporządzona w Rio de Janeiro Dnia 5 Czerwca 1992 R.” Accessed June 18, 2018. http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20021841532.

Shaw, Hughner Renée, McDonagh Pierre, Prothero Andrea, Shultz Clifford J., and Stanton Julie. 2007. “Who Are Organic Food Consumers? A Compilation and Review of Why People Purchase Organic Food.” Journal of Consumer Behaviour 6 (2‐3): 94–110. https://doi.org/10.1002/cb.210.

I, Łozińska- Wróbel Katarzyna, and Beata Pachnowska. 2017. “ŻYWNOŚĆ EKOLOGICZNA W POLSCE.”

 

Zobacz poprzednie wpisy

 

https://www.rebalife.pl/jak-walczyc-ze-stresem/

https://www.rebalife.pl/jak-obnizyc-kortyzol-w-organizmie/

 

 

Napisz komentarz

You May also Like...

jak naturalnie rzucić palenie
Jak naturalnie rzucić palenie? 7 ziół, które pomogą Ci w walce z nałogiem
28 lipca 2018