Jak walczyć ze stresem ? Poznaj 6 roślin, które złagodzą Twoje nerwy.

jak walczyć ze stresem

Dzień dobry 🙂

Witam Was w ten piękny piątek. Mam nadzieję, że dopisuje Wam dobry, weekendowy nastrój. Nareszcie większości z Was nadarzy się okazja, żeby trochę odpocząć. Jeśli nie należysz jednak do grupy szczęśliwców, którzy cały weekend mają wolne, to może dzisiejszy wpis wspomoże Cię chociażby w małym stopniu w zmaganiach w tych trudnych momentach 🙂 W poprzednim poście pisałem o stresie chronicznym, co jest często przyczyną stresu, co w dużej mierze nie pozwala nam się uspokoić i zrelaksować oraz jak walczyć ze stresem. Zachęcam więc wszystkich do zapoznania się najpierw z tamtym wpisem, a dzisiaj opiszę kilka sprawdzonych środków, które łagodzą nerwy, bądź są w stanie lepiej przygotować nasz organizm do pracy w napięciu. Dodatkowo chciałem opisać kilka roślin, które potencjalnie mogą wspomagać ludzi przy ich codziennych zmaganiach z nadmiarem zadań i obowiązków.

Żeń-szeń (Panax ginseng

 

Stary dobry żeń-szeń 🙂 Od tysięcy lat w tradycyjnej medycynie ludowej, jednakże z naukowo udowodnioną skutecznością w leczeniu towarzyszącym choroby Alzheimera i usprawnianiu centralnego układu nerwowego. To taki majster od wszystkiego: Wzmocni odporność, poprawi pamięć, zwiększy libido. To co jednak nas najbardziej interesuje, to redukcja stresu i to bardzo konkretna. W badaniach udowodniono, że ekstrakt z korzenia żeń-szenia zwiększa zdolności adaptacyjne organizmu w odpowiedzi na stres chroniczny. Ma to związek z wpływem na gospodarkę hormonalną i hamowaniem wydzielania kortyzolu.

 

Miłorząb dwuklapowy lub miłorząb chiński (Ginkgo biloba)

 

Ekstrakt z liści miłorzębu stosuje się głównie na pamięć. Działa stymulująco na krążenie krwi w mózgu, zmniejsza jej lepkość, a także redukuje zawroty głowy i szumy w uszach. Inne badania wskazują także na wpływ regularnego przyjmowania ekstraktów z miłorzębu na zmniejszanie biosyntezy kortyzolu w nadnerczach. Działanie antystresowe może też pochodzić od ingerencji w wychwyt zwrotny niektórych neuroprzekaźników. Dokładnie tak samo jak ma się to w przypadku standardowych leków w leczeniu depresji. Miłorząb ma zwiększać stężenie neuroprzekaźników w połączeniach nerwowych, przez co wpływa na samopoczucie i nastrój.

 

Ashwagandha (Withania somnifera)

 

Chyba najbardziej znana sportowcom 🙂 Ponoć świeże korzenie mają koński zapach i mają dawać siłę, i krzepę końską. Ogólne działanie ma podobne do klasycznego żeń-szenia, czyli jest dobrym środkiem poprawiającym witalność. Jednakże w przeciwieństwie do niego ashwagandha zwiększa adaptację organizmu wobec czynników stresujących organizm. Badania wskazują zmniejszenie wyczerpania, lęku, pocenia się, wypieków na twarzy, bólu głowy i mięśni, kołatania serca, bezsenności, a także poprawę apetytu w reakcji na stres już po 30 dniach od regularnego stosowania ekstraktów z korzenia ashwagandha.

 

Różeniec górski (Rhodiola rosea)

 

Teraz będzie coś dla tych, którym towarzyszy uczucie ciągłego wypalenia. Stosowany głównie wzmacniająco oraz pobudzająco ekstrakt z kłącza różeńca zwiększa koncentrację, podnosi produktywność i skutecznie obniża poziom kortyzolu w reakcji na stres u wszystkich tych, którzy są każdego dnia obciążeni psychicznie. Preparaty na bazie różeńca działają także przeciwdepresyjnie. Jakiś czas temu była to supergwiazda w wielu niemieckich aptekach. Ponoć zadowalająco skuteczny 🙂

 

Eleuterokok kolczasty (Eleutherococcus senticosus)

 

Podobnie jak różeniec, kłącze eleuterokoka, zwanego także syberyjskim żeń-szeniem ma działanie adaptogenne. Poprawia produktywność w stresujących warunkach oraz poprawia wydolność organizmu podczas wysiłku. Wpływa także na regulację poziomu kortyzolu we krwi. Co ciekawe, ekstrakty z kłączy stosuje się także w kosmetykach, gdyż posiada właściwości zwalczające trądzik, nadaje witalność i elastyczność skórze.

 

Punarnava (Boerhavia diffusa)

 

To indyjska roślina wykorzystywana głównie jako środek detoksykujący organizm. Oczyszcza nerki i wspiera wątrobę. Badania wykazują jednak, że nie tylko potrafi utrzymać poziom kortyzolu w normie, lecz także podnosi sprawność mechanizmów odpornościowych organizmu w reakcji na silny stres. Niestety wiele dostępnych badań nie opisuje skutków podawania ekstraktów z kłącza Punarnava u ludzi, lecz tylko na zwierzętach.

 

 

To oczywiście nie wszystkie badane środki, które potencjalnie pomogą nam walczyć ze stresem. W tym małym spisie nie chciałem wymieniać związków chemicznych lub ekstraktów roślinnych, które były badane tylko i wyłącznie na zwierzętach, bądź ich stosowanie odbywało się drogą dożylną. Wychodzę z założenia, że jeśli chcesz skorzystać z informacji zawartych tutaj, to mało interesujące będą dla Ciebie sposoby wymagające zastrzyków grubą igłą w pośladek:)

 

Na koniec tylko małe zastrzeżenie. Opisane przeze mnie środki i metody nie zastąpią Ci specjalistycznego badania i diagnozy lekarskiej. Nie polecam Ci samoleczenia, jeśli Twoja sytuacja zdrowotna jest skomplikowana i przyjmujesz na codzień wiele różnych leków. Nie polecam także wyżej wymienionych środków dla kobiet w ciąży i karmiących z tego względu, że na niektóre pytania dotyczących bezpiecznego stosowania roślinnych ekstraktów wciąż nie ma pewnej odpowiedzi.  Jeśli masz pytania, to napisz je koniecznie w komentarzu w formularzu pod spodem. Podziel się także informacją, jeśli masz już jakieś sprawdzone metody na walkę ze stresem. Z chęcią rozszerzyłbym moją listę o Twoje skuteczne sposoby 🙂

 

Bibliografia

 

Chandrasekhar, K, Jyoti Kapoor, and Sridhar Anishetty. 2012. “A Prospective, Randomized Double-Blind, Placebo-Controlled Study of Safety and Efficacy of a High-Concentration Full-Spectrum Extract of Ashwagandha Root in Reducing Stress and Anxiety in Adults.” Indian Journal of Psychological Medicine 34 (3): 255–62. https://doi.org/10.4103/0253-7176.106022.
Jezova, D, Roman Duncko, Monika Lassanova, M Kriska, and F Moncek. 2002. Reduction of Rise in Blood Pressure and Cortisol Release during Stress by Ginko Biloba Extract (EGb 761) in Healthy Volunteers. Journal of Physiology and Pharmacology : An Official Journal of the Polish Physiological Society. Vol. 53.
Kelly, G S. 1999. “Nutritional and Botanical Interventions to Assist with the Adaptation to Stress.” Alternative Medicine Review : A Journal of Clinical Therapeutic 4 (4): 249–65.
Olsson, Erik M, Bo von Scheele, and Alexander G Panossian. 2009. “A Randomised, Double-Blind, Placebo-Controlled, Parallel-Group Study of the Standardised Extract Shr-5 of the Roots of Rhodiola Rosea in the Treatment of Subjects with Stress-Related Fatigue.” Planta Medica 75 (2): 105–12. https://doi.org/10.1055/s-0028-1088346.
Rai, Deepak, Gitika Bhatia, Tuhinadri Sen, and Gautam Palit. 2003. “Anti-Stress Effects of Ginkgo Biloba and Panax Ginseng: A Comparative Study.” Journal of Pharmacological Sciences 93 (4): 458–64. https://doi.org/10.1254/jphs.93.458.

Napisz komentarz

You May also Like...

żywność ekologiczna
Czy żywność ekologiczna jest zdrowsza niż żywność konwencjonalna?
22 czerwca 2018
matcha
Zielona herbata Matcha. Jak przyrządzić idealną matchę?
9 lipca 2018
jak poprawić jakość snu
Jak poprawić jakość snu ? 11 sprawdzonych sposobów na lepszy sen.
25 czerwca 2018
https://my.hellobar.com/050ac94e8ffc360c7745fc7d3dfedffef04c3cf6.js