Jak naturalnie rzucić palenie? 7 ziół, które pomogą Ci w walce z nałogiem

jak naturalnie rzucić palenie

Dzisiejszy temat dedykuje głównie tym, którzy zmagają się z nałogiem, próbowali rzucić palenie, jednak nigdy im się to nie udało. Jeśli nie palisz to możesz oddychać spokojnie i czytać dalej, bo na pewno masz w rodzinie lub pośród znajomych wiele osób, które są uzależnione od tytoniu. Wiele z nich myślało, bądź myśli o rzuceniu palenia, więc jeśli usłyszysz, że szukają wsparcia to podeślij im link do tego artykułu o szkodliwych skutkach nałogu wiesz zapewne wiele. Choroby układu oddechowego oraz pokarmowego to tylko garstka z nich. Pragnę przypomnieć, że według WHO liczba palących osób na świecie wynosi 1,1 miliarda. W Polsce z nałogiem zmaga się na co dzień około 9 mln Polaków. Siła uzależnienia od tytoniu jest porównywalna do uzależnienia od heroiny, stąd też nie jest łatwe, żeby pozbyć się nałogu raz na zawsze. Czy można naturalnie rzucić palenie? Można, ale wymaga to pewnej wiedzy, przygotowania i wytrwałości.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

  • Jak rzucenie palenia wpływa na organizm
  • Jak zrobić to bez leków z pomocą naturalnych metod
  • Jak rzucić palenie bez mdłości, bez spadku nastroju, bez stresu oraz bez problemów z zasypianiem
  • Jak w prosty sposób od razu rzucić palenie raz na zawsze 🙂

 

Zapraszam do lektury

 

Dlaczego rzucanie palenia jest takie trudne?

 

To co jest najtrudniejsze w pokonaniu nałogu to zespół abstynencyjny. Palenie tytoniu powoduje podniesienie poziomu dopaminy i stymuluje ośrodek przyjemności w układzie limbicznym. Stąd też uzależnienie jest szybkie i trudne do przezwyciężenia.

 

Objawy podczas zrywania z nałogiem

 

Nagłe rzucanie palenia powoduje spadek poziomu dopaminy, pogorszenie nastroju, lęk i niepokój. Wiele osób skarży się na problemy z koncentracją, nudności oraz wzmożony apetyt.

Brak umiejętności radzenia sobie z odstawieniem używki skutkuje najczęściej ponownym sięgnięciem po papierosa przy pierwszych objawach zespołu abstynencyjnego.

 

Metody rzucania palenia

 

Jest wiele skutecznych metod począwszy od psychoterapii po leczenie farmakologiczne. Jednak to co chciałbym przedstawić to metody, w której stosuje się surowce roślinne:

 

Imbir lekarski na mdłości

Jednym z objawów podczas pierwszych dni zrywania z nałogiem to nudności i czasem wymioty. Te można w łatwy sposób ograniczyć stosując imbir. Świeży lub kapsułkowany doskonale poradzi sobie z nieprzyjemnymi dolegliwościami gastrycznymi. Dodatkowo imbir podnosi temperaturę ciała i wzmaga pocenie, co ułatwi szkodliwym związkom dymu tytoniowego opuszczenie organizmu. Zamiast zajadać się kłączem imbiru można zrobić sobie na przykład zieloną herbatę z imbirem. Szczególnie dobrym pomysłem jest picie jej zamiast kawy z rana, która jest tak zwanym triggerem, czyli tym co wyzwala w ludziach chęć zapalenia papierosa. Najpierw kawa, potem fajeczka :). Dobrym pomysłem jest też lemionada imbirowa.

 

Lobelia na wytrwałość

Wyciąg z ziela lobelii zawiera alkaloidy pirydynowe i piperydynowe. Należy do nich lobelina, czyli substancja, której skuteczność polega na hamowaniu wyrzutu dopaminy podczas dostarczania nikotyny do organizmu. Powoduje to, odebranie uczucia nagrody, które występuję u osób odpalających kolejnego papierosa  Znalazła przez to zastosowanie w leczeniu uzależnienia od tytoniu. Jednak z powodu wiele działań niepożądanych zaprzestano stosowania preparatów z lobeliną. Przyjęcie ekstraktu z ziela lobelii powoduje często biegunki, wymioty, kaszel, zawroty głowy. Ponadto dawka terapeutyczna lobeliny jest niewiele mniejsza od dawki toksycznej. Ostrożnie stosowana, po uwzględnieniu działań niepożądanych, mogłaby być przydatnym pomocnikiem w walce z nałogiem.

 

Dziurawiec na spadek nastroju

Preparaty na bazie dziurawca stosowane są głównie w leczeniu depresji. Jednakże niektóre badania wskazują, że mogą być też pomocne w wyjściu z nałogu. Ich działanie polega na podnoszeniu poziomu neuroprzekaźników serotoniny, dopaminy i noradrenaliny w mózgu, które regulują nastrój. Ma to być szczególnie pomocne, kiedy osoby rzucające palenie, nagle odczuwają pogorszenie samopoczucia, lęk oraz bezsilność. Wyciąg z dziurawca poprawia nastrój, lecz należy go przyjmować regularnie i długotrwale, gdyż pierwsze efekty lecznicze odczuwane są nieraz po kilku tygodniach od przyjęcia pierwszej dawki.

Więcej o dziurawcu i środkach ostrożności podczas stosowania znajdziesz tu: 10 roślin zwalczających bezsenność.

 

Mięta pieprzowa na utrzymanie świeżości

Zastanawialiście się dlaczego u wszystkich producentów gum do żucia z nikotyną zawsze znajduje się wersja miętowa? Nie bez powodu. Składniki czynne zawarte w liściach mięty, mają osłabiać dolegliwości żołądkowe, wynikające z odstawienia używki, a także chęć zapalenia papierosa. Ponad to mentol działa odświeżająco i ułatwia utrzymanie świeżego posmaku w ustach.

Mięta pieprzowa może być spożywana w postaci naparu. Świeże liście smakuje świetnie razem z wodą, cytryną i kostkami lodu.

 

Żeń- szeń na redukcję stresu

Pamiętacie jak pisałem o redukcji stresu i regulacji poziomu kortyzolu w organizmie? Odstawienie nikotyny może powodować nerwowość, bezsenność, a nasze relacje z innymi nie będą należeć do najłatwiejszych w pierwszych kilku dniach. Żeń- szeń wspomaga utrzymanie odpowiedniego stężenia kortyzolu w organizmie, co zmniejszy objawy stresu związanego z rzucaniem nałogu. Dodatkowo przyczyni się do zmniejszenia chęci sięgnięcia po papierosa.

 

Passiflora na łagodzenie napięcia

Kwiaty passiflory znalazłyby również zastosowanie podczas rzucania palenia. Łagodzą objawy lęku i poddenerwowania w pierwszych dniach po odstawieniu papierosów.

Więcej informacji o passiflorze znajdziesz tu: 10 roślin zwalczających bezsenność.

 

Waleriana na problemy z zasypianiem

Skutecznie zmniejszy lęk i rozwiąże problemy z bezsennością. Waleriana może być przyjmowana w postaci kropli lub jako suchy ekstrakt w postaci tabletek, kapsułek.

Więcej informacji o walerianie znajdziesz tu: 10 roślin zwalczających bezsenność.

 

I teraz coś dla twardzieli:

 

Metoda Cold Turkey, czyli jak rzucić palenie na żywioł

 

Najtrudniejsza, ale zarazem bardzo skuteczna metoda zaprzestania palenia, gdyż polega na sile woli i mocnym postanowieniu zmiany swojego dotychczasowego trybu życia. Jeżeli postanowiłeś sobie, że rzucisz palenie ostatecznie, to ta metoda jest dla Ciebie. Musisz być zdyscyplinowany jakbyś miał zaraz odbywać służbę w GROM, bo dyscyplina i wytrwałość są najważniejsze w tej metodzie. Cały wysiłek i sukces zależy tylko od Ciebie, ale ja jestem gotowy dodać Ci parę wskazówek jak uczynić metodę cold turkey Twoim osobistym sukcesem na drodze do nowego życia bez nałogu:

 

  • Wybierasz sobie dzień, w którym decydujesz się rzucić palenie. Jeżeli przyszła Ci ta myśl spontanicznie, to może być to nawet lepiej, bo nałóg najlepiej zaatakować znienacka.

 

  • Musisz zdać sobie sprawę, że to co chcesz uczynić jest bardzo trudne. Wielokrotnie będziesz poddany próbie wyłamania się z postanowienia.

 

  • Zrób porządek w swoim otoczeniu. Zadbaj o to, żeby papierosy, zapalniczki, popielniczki itp. zniknęły z Twojego środowiska. Nie daj się niepotrzebnie kusić.

 

  • Ustal sam ze sobą, że zaczniesz uprawiać sport wysiłkowy. Basen, rower, bieganie to Twój idealny sprzymierzeniec w drodze do wolności.

 

  • Podczas występowania zespołu abstynencyjnego możesz stosować wymienione wyżej naturalne metody, które pomogą w rzucaniu palenia.

 

A teraz najważniejsze:

Przestajesz palić i nigdy nie wracasz do nałogu. W tej metodzie nie ma popalania, wyłamywania się i kombinowania. Jest tutaj tylko czysta walka. Jeśli uda Ci się, to można Ci już tylko pogratulować.

Jesteś wielki.

 

Jeżeli rzuciłeś palenie to daj koniecznie znać jak tego dokonałeś. Nie muszą być to tylko roślinne czy naturalne metody. Każdy sposób jest ważny jeśli chodzi o nasze zdrowie. A może masz swoje propozycje, które pomagają podczas ciężkich chwil uwalniania się z nałogu? Daj znać w komentarzu i podziel się z innymi. Bardzo też proszę o udostępnianie wpisu na facebooku. Pod każdym artykułem znajdują się przyciski, dzięki którym w prosty sposób podzielisz się informacjami z innymi.

I jeszcze jedno: Przedstawione informacje służą celom informacyjnym. W wielu przypadkach przy zastosowaniu leków roślinnych lub suplementów należy wziąć pod uwagę wiele różnych czynników takie jak choroby i stosowane leki. Zawsze konsultuj się w kwestiach swojego zdrowia z lekarzem lub farmaceutą.

 

Sprawdź także inne wpisy:

 

 

Bibliografia

Dwoskin, Linda P, and Peter A Crooks. 2002. “A Novel Mechanism of Action and Potential Use for Lobeline as a Treatment for Psychostimulant Abuse.” Biochemical Pharmacology 63 (2): 89–98.

Sood, Amit, Jon O Ebbert, Kavita Prasad, Ivana T Croghan, Brent Bauer, and Darrell R Schroeder. 2010. “A Randomized Clinical Trial of St. John’s Wort for Smoking Cessation.” Journal of Alternative and Complementary Medicine 16 (7): 761–67. https://doi.org/10.1089/acm.2009.0445.

Napisz komentarz

Zobacz także inne artykuły

zdrowy talerz rebalife
5 zasad tworzenia zdrowego talerza ( Praktyczne porady i wskazówki)
15 września 2018
Zielona herbata
11 cennych właściwości zielonej herbaty (Nie tylko spalanie tłuszczu)
13 lipca 2018
Medyczna marihuana
Medyczna marihuana w praktyce farmaceuty
17 października 2018
Translate »