Czy żywność ekologiczna jest zdrowsza niż żywność konwencjonalna?

żywność ekologiczna

Pszenica bez GMO, truskawki bez chemicznych pestycydów oraz ziemniaki, które zrodziło pole nawożone tylko naturalnym nawozem. Tak w skrócie możemy myśleć o żywności ekologicznej, która w obecnym czasie ma być konkurencją dla tej zwykłej, konwencjonalnej. Produkty zgodne ze standardami BIO mają w maksymalnym możliwym stopniu odpowiadać tym naturalnym, sprzed ery inżynierii genetycznej oraz rozwoju rolnictwa przemysłowego. Wielu producentów kreuje wizerunek, w którym wynosi się na piedestał wszystko co organiczne, stawiając jako kontrę naładowane chemią tradycyjne odpowiedniki. Argumenty, które dodatkowo mają wzmacniać ten przekaz, dotyczą często walorów smakowych oraz zdrowotnych. Mówi się, że smak, zapach oraz zawartość wartości odżywczych żywności konwencjonalnej nijak ma się do tego co mogą oferować nam uprawiane tylko tradycyjnymi metodami np. warzywa i owoce. W latach 70 i 80 ubiegłego wieku wielu lekarzy opisało nawet przypadki wyleczenia raka z przerzutami po przejściu ich pacjentów na dietę 100% organiczną. Jednak wiarygodność tego typu badań została poddana wątpliwości przez środowiska medyczne.

Dziś postanowiłem pochylić się nad tematem i poszukam prawdy, która musi przecież leżeć gdzieś po środku 🙂

Żywność ekologiczna- bogatsza w wartości odżywcze

 

I tak i nie. Wielu badaczy wskazuje praktycznie na brak różnicy między produktami eko i konwencjonalnymi. Przeprowadzano szereg badań na przestrzeni ostatnich lat, które nie potrafią jednoznacznie wskazać, które z nich jest zwycięzcą w tej kategorii. Kilku badaczy zauważyło jednak, że jakość białek w organicznych płodach rolnych, szczególnie zbożach, jest zdecydowanie lepsza niż w tych normalnych. Jakość nie poszła jednak w parze z ilością. Tutaj okazało się, że białek o większej zawartości najważniejszych aminokwasów jest po prostu mniej. W przypadku zwierząt hodowlanych badano wpływ rodzaju hodowli na jakość mięsa. Wykazano, że zawartość tłuszczu w mięsie z chowu ekologicznego była zdecydowanie niższa, a i ten zawierał większą ilość zdrowych, nienasyconych kwasów tłuszczowych. To samo dotyczyło mleka krowiego. Inne, jednakże pojedyncze badania wskazują na większą zawartość kwasu oleinowego w organicznej oliwie z oliwek. Ponadto bio warzywa i owoce mają więcej związków fenolowych, które pełnią często funkcje obronne. Otóż ich wysoka zawartość ma czynić tkanki mniej atrakcyjne dla roślinożerców i owadów.

Żywność ekologiczna- witaminy i minerały

 

Poniższa tabela przedstawia wyniki badań jakie na przestrzeni lat udało się zebrać na temat analizy jakości żywności organicznej:

 

 

Jak widać na pierwszy rzut oka największą różnicę zauważymy w ilości azotanów. Te z punktu widzenia zdrowia publicznego są niezwykle istotne, gdyż transformują w łatwy sposób do azotynów o działaniu szkodliwym dla organizmu. Mają silne właściwości utleniające przez co zaburzają funkcję hemoglobiny w czerwonych krwinkach, powodując to, że nie jest w stanie więcej przenosić tlen. Wysoki poziom utlenionej hemoglobiny we krwi jest stanem patologicznym. Prowadzi to do niedotlenienia organizmu, a w zaawansowanym stadium do śmierci. Oprócz tego azotyny mogą wiązać się z niektórymi aminami tworząc rakotwórcze związki: nitrozaminy. Stąd też światowe instytucje zdrowia wprowadziły przepisy określające maksymalne wartości azotanów w pożywieniu. Niemniej jednak dobrze wiedzieć, że wybierając bio ziemniaczka na obiad, nie będziemy zwiększać ryzyka zachorowania na raka. Także jestem na tak 🙂

Żywność ekologiczna- walory smakowe

 

Czy żywność organiczna smakuje lepiej ? Wyższa zawartość związków fenolowych o raczej nieatrakcyjnym, gorzkim smaku powinna sugerować, że nie. Rolnictwo organiczne ma ograniczone pole działanie jeśli chodzi o stosowanie oprysków, stąd też rośliny zmuszone są same wytwarzać związki chroniące ich organizm. Co jednak mogą stwierdzają konsumenci w badaniach organoleptycznych, czyli takich, w których ocenie podlega kolor, smak, zapach, wygląd itp. ?

Ciekawe rzeczy. Stwierdzono, że te same organiczne warzywa i owoce „zyskują” na walorach jeśli mają naklejoną etykietę eko. W psychologii określa się to efektem halo. W przypadku innych pytań np. odnośnie smaku warzyw i owoców bio w porównaniu do tych konwencjonalnych odpowiedzi są niejednoznaczne. Zdarzało się jednak bardzo rzadko, żeby produkty bio były jednoznacznie mniej smaczne niż normalne.

Żywność ekologiczna- wartości

 

Jeżeli więc nie walory smakowe, nie zawartość związków odżywczych, to co jest tym co przemawia za tym, żeby kupować bio?

 

W poprzednim wpisie opisałem także inne powody dla którego konsument decyduje się na ekologiczny wariant. To przekonania. Wydaje mi się, że często działa to na zasadzie zrobienia czegoś dobrego dla świata jak wyrzucenie papierka do odpowiedniego kosza na śmieci czy zrezygnowanie z foliówki w markecie. Mając w głowie wszystkie procesy wytwarzania konwencjonalnej żywności od nawożenia, zwalczania insektów, stosowanie nieekologicznych opakowań, dokonujemy pewnego wyboru. Zazwyczaj między zachowaniem pewnej równowagi w przyrodzie oraz zwiększającym się szkodliwym wpływem człowieka na nasze środowisko. To samo może odnosić się do biohodowli zwierząt. Biorąc pod uwagę ich nieraz tragiczne i niehumanitarne traktowanie w zwykłych hodowlach, rezygnując z takiego mięsa przyczyniamy się do poprawy warunków zwierząt hodowlanych na świecie. Nie trzeba przy tym walczyć z ludzką naturą i przechodzić na weganizm. Wystarczy świadomie przeanalizować wartości jakimi kierujemy się w stosunku do innych istot jakie stąpają po tej ziemi. Wybór czy Ty chcesz zostać taką osobą, której na tym zależy, pozostawię Tobie.

Bibliografia

 

Asami, Danny K, Yun-Jeong Hong, Diane M Barrett, and Alyson E Mitchell. 2003. “Comparison of the Total Phenolic and Ascorbic Acid Content of Freeze-Dried and Air-Dried Marionberry, Strawberry, and Corn Grown Using Conventional, Organic, and Sustainable Agricultural Practices.” Journal of Agricultural and Food Chemistry 51 (5): 1237–41. https://doi.org/10.1021/jf020635c.
Dangour, Alan D, Sakhi K Dodhia, Arabella Hayter, Elizabeth Allen, Karen Lock, and Ricardo Uauy. 2009. “Nutritional Quality of Organic Foods: A Systematic Review.” The American Journal of Clinical Nutrition 90 (3): 680–85. http://dx.doi.org/10.3945/ajcn.2009.28041.
Jezova, D, Roman Duncko, Monika Lassanova, M Kriska, and F Moncek. 2002. Reduction of Rise in Blood Pressure and Cortisol Release during Stress by Ginko Biloba Extract (EGb 761) in Healthy Volunteers. Journal of Physiology and Pharmacology : An Official Journal of the Polish Physiological Society. Vol. 53.
Lairon, Denis. 2011. “Nutritional Quality and Safety of Organic Food BT  – Sustainable Agriculture Volume 2.” In , edited by Eric Lichtfouse, Marjolaine Hamelin, Mireille Navarrete, and Philippe Debaeke, 99–110. Dordrecht: Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/978-94-007-0394-0_7.
Magkos, Faidon, Fotini Arvaniti, and Antonis Zampelas. 2003. “Organic Food: Nutritious Food or Food for Thought? A Review of the Evidence.” International Journal of Food Sciences and Nutrition 54 (5): 357–71. https://doi.org/10.1080/09637480120092071.
Shaw, Hughner Renée, McDonagh Pierre, Prothero Andrea, Shultz Clifford J., and Stanton Julie. 2007. “Who Are Organic Food Consumers? A Compilation and Review of Why People Purchase Organic Food.” Journal of Consumer Behaviour 6 (2‐3): 94–110. https://doi.org/10.1002/cb.210.
Williams, Christine M. 2002. “Nutritional Quality of Organic Food: Shades of Grey or Shades of Green?” Proceedings of the Nutrition Society 61 (1): 19–24. https://doi.org/DOI: 10.1079/PNS2001126.
Yiridoe, Emmanuel K, Samuel Bonti-Ankomah, and Ralph C Martin. 2005. “Comparison of Consumer Perceptions and Preference toward Organic versus Conventionally Produced Foods: A Review and Update of the Literature.” Renewable Agriculture and Food Systems 20 (4): 193–205. https://doi.org/DOI: 10.1079/RAF2005113.

 

Jeśli nie miałeś jeszcze okazji zapoznać się z innymi wpisami na mojej stronie to zapraszam:

 

https://www.rebalife.pl/zywnosc-eko-w-polsce-kim-jest-polski-ekokonsument/

https://www.rebalife.pl/jak-walczyc-ze-stresem/

https://www.rebalife.pl/jak-obnizyc-kortyzol-w-organizmie/

https://www.rebalife.pl/jak-byc-zdrowym-przez-cale-zycie/

 

Napisz komentarz

You May also Like...

Jak naturalnie wzmocnić odporność i łagodzić pierwsze objawy przeziębienia
Jak naturalnie wzmocnić odporność i łagodzić pierwsze objawy przeziębienia cz. I ( Teoria i praktyka)
31 sierpnia 2018
10 roślin zwalczających bezsenność (praktyczne porady i wskazówki)
6 lipca 2018
zdrowy talerz rebalife
5 zasad tworzenia zdrowego talerza ( Praktyczne porady i wskazówki)
15 września 2018