Wszystko co powinieneś wiedzieć o działaniu Ashwagandhy (Withania somnifera)

Ashwagandha działanie

Niedawno w artykule o roślinach zwalczających stres w skrócie opisałem właściwości ashwagandhy. Przeglądając jednak literaturę wydaje mi się, że zasługuje ona jednak na nieco więcej uwagi. Z licznych badań wybrałem dla Was najistotniejsze fakty odnośnie dzisiejszego tematu. Przedstawiam wszystko co powinieneś wiedzieć o ashwagandzie (Withania somnifera).

Roślina przywędrowała do nas z Indii. Tam była szeroko wykorzystywana w tradycyjnej medycynie ludowej zwanej Ajurwedą. Zwana jest także indyjskim żeń- szeniem lub witanią ospałą. Polecana głównie na dolegliwości aparatu ruchowego, takie jak reumatyzm, oraz ogólnie na wzmocnienie sił witalnych organizmu znalazła potwierdzenie swojej skuteczności w wielu badaniach laboratoryjnych.

 

Związki czynne znajdujące się w korzeniu ashwagandhy

 

Jest około 35 związków chemicznych występujących w korzeniu ashwagandhy, które udało się wyizolować, zidentyfikować i opisać.

Należą one do kilku grup chemicznych:

  • Alkaloidy- isopeletieryna
  • Laktony steroidowe- witanolidy, witaferyny
  • Saponiny

 

Oprócz tego, ekstrakt z ashwagandha jest bogaty w żelazo. Ocenia się, że lecznicze działanie korzenia withania somnifera spowodowane jest głównie zawartością witanolidów, które, co ciekawe, mają podobne właściwości do ginsenozydów zawartych w żeń- szeniu. Wiele badań opisuje skuteczność leczniczą ashwagandha dzięki obecności witaferyny A i witanolidu D.

 

Inne związki czynne, które należą do wymienionych wyżej grup:

  • Anaferyna (alkaloid)
  • Anahygryna (alkaloid)
  • Beta-Systerol (fitosterol)
  • Kwas chlorogenowy (tylko w liściach)
  • Cysteina (tylko w owocach)
  • Kuskohigryna (alkaloid)
  • Pseudotropina (alkaloid)
  • Skopoletyna (alkaloid)
  • Somniferinyna (alkaloid)
  • Tropanol (alkaloid)
  • Witanina (alkaloid)
  • Witananina (alkaloid)
  • Witanolidy A-Y (laktony steroidowe)

 

Aktywność farmakologiczna ashwagandhy (Withania somnifera)

 

Przez setki lat korzystano z właściwości jakie posiada ashwagandha. Wspiera, rewitalizuje i wzmacnia ciało. Jeżeli szukasz preparatu roślinnego, który doskonale podniesie zdrowotną jakość życia to myślę, że znajdziesz tutaj coś dla siebie. Ashwagandha znalazła zastosowanie jako:

  • Adaptogen
  • Afrodyzjak
  • Środek ściągający
  • Środek przeciwzapalny
  • Środek moczopędny
  • Środek odurzający
  • Środek uspokajający
  • Środek tonizujący

 

Ashwagandha na stres i układ nerwowy

 

Pamiętacie jak pisałem o stresie chronicznym? Ashwaganda obniża poziom kortyzolu w organizmie. Chroni przez to nasz organizm przed skutkami nadmiaru hormonu stresu takimi jak m.in. :

  • Zaburzenia poznawcze
  • Obniżenie odporności
  • Dysfunkcja seksualna
  • Wrzody żołądka i dwunastnicy
  • Wyczerpanie
  • Bezsenność
  • Lęk
  • Brak energii

 

Ekstrakt z ashwagandha także podwyższa odporność organizmu na stres. Prawdopodobnie odbywa się to poprzez aktywację receptorów GABA w ośrodkowym układzie nerwowym. Odpowiada on za hamowanie aktywności neuronów i chroni je przed nadmierną aktywnością. Powoduje to efekt „wygaszania” organizmu z nadmiernego pobudzenia w sytuacji stresowej. Reguluje także cykl dobowy, ułatwiając przejście organizmu w stan spoczynku. Oprócz tego podnosi nastrój i redukuje lęk.

W jednym z badań klinicznych wykazano, że ashwagandha skutecznie stabilizuje nastrój u osób, które cierpią na lęk i depresję. Działa przy tym porównywalnie do imipraminy i lorazepamu- leków szeroko stosowanych w zaburzeniach nastroju. Z tego powodu stosowana jest w Indiach jako lek uspokajający. Cieszy się sławą porównywalną do tej, jaką ma żeń- szeń w Chinach. W tym momencie warto dodać, że żeń- szeń działa w podobny sposób, ale ma więcej działań niepożądanych.

Ashwagandha nie powoduje retencji wody w organizmie oraz podwyższenia ciśnienia krwi.

 

Ashwagandha na choroby układu nerwowego

 

Stres emocjonalny, chemiczny czy fizyczny negatywnie wpływa na mózg i układ nerwowy. Naukowcy udowodnili, że ekstrakt z Withania somnifera chroni przed degeneracją neuronów i redukuje objawy choroby Alzheimera, Parkinsona, depresji oraz napadów lęku. Ma działać chroniąco na aksony i dendrony. Są to wypustki komórkowe, dzięki którym neurony łączą się i umożliwiają przez to tworzenie sieci neuronalnej w organizmie.

 

Ashwagandha- stres komórkowy

 

Suplementacja Ashgwagandhą powoduje zwiększenie ilości antyoksydantów, które naturalnie występują w ludzkim organizmie. Są to między innymi:

  • Dysmutaza ponadtlenkowa
  • Katalaza glutationowa
  • Peroksydaza glutationowa

 

Stanowią one nasz własny system obronny przeciw reaktywnym formom tlenu, które wywołują tak zwany stres komórkowy. Dzięki temu korzeń ashwagandhy hamuje starzenie komórkowe, mutacje i nowotworzenie.

 

Ashwagandha dla sportowców

 

Badania wykazały, że Withania somnifera zwiększa wytrzymałość organizmu podczas wysiłku fizycznego. Dodatkowo zmniejsza uszkodzenie mięśni powstałe podczas treningów i ułatwia budowanie masy mięśniowej. Podnosi także ilość testosteronu we krwi. Przedstawiono to w badaniu, w którym porównano sportowców biorących suplementy na bazie ashwagandha oraz grupę biorących placebo. Dodatkowo podnosi nastrój, wydolność oraz koncentrację.

 

Ashwagandha na stany zapalne

 

Dzięki temu, że w ekstrakcie z Withania somnifera znajdują się związki o budowie steroidowej zaczęto słusznie podejrzewać ją o działanie łagodzące stany zapalne. Sterydy powodują osłabienie reakcji organizmu na czynniki zapalne, co zmniejsza obrzęk i ból. W przypadku choroby reumatoidalnej ma to kluczowe znaczenie, gdyż znacznie poprawiają komfort życia pacjentów dotkniętych tym schorzeniem. Lekarze przepisują często leki zwane glikokortykosteroidami, które łagodzą objawy choroby. W ashwagandzie mamy całą gamę związków steroidowych o podobnych właściwościach. Zdolność do hamowania stanów zapalnych została udowodniona w badaniach klinicznych i jej siłę porównano do popularnego leku Solu Cortef, zawierającego hydrokortyzon przeznaczony do iniekcji.

 

Ashwagandha na utrzymanie młodości

 

Ashwagandha stosowana regularnie powoduje zwiększenie ilości czerwonych krwinek oraz obniża cholesterol. Ponadto zwiększa ilość melaniny we włosach i zatrzymuje wapń w paznokciach co wzmacnia ich strukturę. Siedemdziesiąt procent badanych osób stwierdziło także, że po roku stosowania ashwagandha ich zdolności seksualne uległy znacznej poprawie.

 

Ashwagandha na zdrowy układ sercowo- naczyniowy

 

Ashwagandha działa moczopędnie, obniża stężenie cukru i cholesterolu we krwi. W badaniach potwierdzono jej skuteczność w leczeniu cukrzycy typu II, gdyż porównywalnie do doustnych leków przeciwcukrzycowych utrzymuje prawidłowe wartości glukozy we krwi. Wykazano to w badaniu klinicznym trwającym 30 dni.

 

Ashwagandha na skuteczną odporność

 

W wielu badaniach na zwierzętach wykazano, że ashwagandha zwiększa produkcję białych krwinek, które są odpowiedzialne są zdolności obronne organizmu. W innych badaniach in vitro i in vivo potwierdzono, że stymuluje cytotoksyczne limfocyty T, które odgrywają istotną rolę w zwalczaniu patogenów wewnątrzkomórkowych jak np. wirusy oraz komórek nowotoworych.

Ashwagandha działanie

Komu poleciłbym Ashwagandhę?

 

  • Osobom trenującym sporty wytrzymałościowe
  • Osobom cierpiącym na chroniczny stres
  • Na poprawę libido
  • Na bezsenność i łagodzenie lęku

 

Na co należy zwrócić uwagę stosując ekstrakt z korzenia Ashwagandhy?

 

  • Preparaty na bazie withania somnifera są z reguły dobrze tolerowane. Przy większych dawkach mogą wystąpić nudności i wymioty
  • Kobiety w ciąży i karmiące nie powinny stosować ashwagandha. W przeszłości była także stosowana jako środek poronny
  • Diabetycy oraz osoby cierpiące na nadciśnienie powinny uwzględnić fakt, że ashwagandha może działać synergistycznie do doustnych leków przeciwcukrzycowych i obniżających ciśnienie krwi. Należy skonsultować z lekarzem ewentualną zmianę dawki lub dawkowania innych leków
  • Osoby przyjmujące hormony tarczycy powinny zrezygnować ze stosowania ashwagandha, gdyż może wpływać na równowagę hormonalną w organizmie

 

Dawkowanie

 

  • Przede wszystkim warto zakupić taki preparat, który zawiera co najmniej 2.5 procent witanolidów w suchym ektrakcie
  • Najczęściej znajdziemy na rynku kapsułki lub sproszkowany korzeń
  • Ashwagandha działa już w dawce 300- 500mg ekstraktu na dzień
  • Są jednak badania, które zalecają spożywanie większej ilości ekstraktu, nawet do 6 gramów dziennie (3 x 2000mg co 8 godzin do posiłku)
  • Z reguły powinna być przyjmowana do posiłków: rano i wieczorem
  • Maksymalny czas regularnego stosowania adaptogenu jakim jest niewątpliwie ashwagandha powinien wynosić 2 do 3 miesięcy

 

 

A jakie Ty masz doświadczenie z ashwagandhą ? Podziel się swoim doświadczeniem z innymi 🙂

Jeśli spodobał Ci się artykuł to podziel się nim na Facebooku klikając na ikonkę pod tym tekstem. Zachęcam także do polubienia mojej strony

 

Bibliografia

 

Napisz komentarz

You May also Like...

10 roślin zwalczających bezsenność (praktyczne porady i wskazówki)
6 lipca 2018
żywność ekologiczna
Czy żywność ekologiczna jest zdrowsza niż żywność konwencjonalna?
22 czerwca 2018
zdrowy talerz rebalife
5 zasad tworzenia zdrowego talerza ( Praktyczne porady i wskazówki)
15 września 2018