10 roślin zwalczających bezsenność (praktyczne porady i wskazówki)

Bezsenność to jeden z głównych problemów z jakimi spotykają się farmaceuci w codziennej pracy zawodowej. Ma to też swoje uzasadnienie w statystykach. Problem ze snem doskwiera milionom ludzi na całym świecie i jest bezpośrednio związany z licznymi społecznymi konsekwencjami takimi jak wypadki, utrata pracy, rozpad związków oraz problemami z edukacją. W 2009 roku kanadyjscy badacze stwierdzili, że koszt jaki państwo ponosi bezpośrednio, poprzez leczenie, oraz niebezpośrednio, poprzez wypłacanie świadczeń chorobowych itp. wynosi rocznie ponad 6 miliardów dolarów kanadyjskich.  Jak łatwo zauważyć, leczenie bezsenności jest zarówno w interesie państwa, pracodawców oraz pracowników. 

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

  • Kto i dlaczego ma najczęściej problemy ze snem i nie może także liczyć na spokojny sen
  • Poznasz przyczynę problemów ze snem
  • Jakie roślinne leki bez recepty możesz zastosować na bezsenność
  • Poznasz “domowe” sposoby i zioła na bezsenność, i kłopoty ze snem
  • Dowiesz się które zioła łagodzą bezsenność spowodowaną przeziębieniem, stresem nerwicą lub depresją

 

Kto jest najbardziej narażony na bezsenność?

 

Jak podają źródła, z bezsennością może walczyć nawet co piąty mężczyzna i co trzecia kobieta na świecie, a powyżej 60 roku życia ilość dotkniętych nią osób wzrasta dwukrotnie w porównaniu do populacji poniżej 45 lat. W wielu badaniach wskazuje się, że problem ze snem dotyczy wielu tak zwanych „białych kołnierzyków”, czyli np. pracowników korporacji. U nich bezsenność wiąże się w dużym stopniu ze stresem i nakładem pracy w wypełnianiu codziennych obowiązków. O tym jak walczyć ze stresem oraz jak naturalnie obniżyć kortyzol w organizmie, który może być odpowiedzialny za bezsenność, pisałem już wcześniej. W innym poście wymieniłem 11 sposobów jak poprawić jakość snu. Poruszyłem tam między innymi kilka kwestii, dzięki którym będziesz spać lepiej i efektywniej, dbając o „higienę snu”. Tym razem poszukamy możliwych roślinnych rozwiązań, dzięki którym Twój problem ze snem zostanie skutecznie zażegnany.

 

bezsennosc

 

Passiflora

 

Passiflora, czyli inaczej męczennica lekarska to roślina lecznicza o zachwycająco pięknych kwiatach. Stosowana w głównie jako lek na łagodzenie lęków oraz uspokojenie. W badaniach klinicznych wykazano, że przeciwlękowe działanie passiflory jest zbliżone do siły działania oksazepamu- silnego leku m.in. o działaniu uspokajającym i anksjolitycznym, dostępnego z  przepisu lekarza. W porównaniu do oksazepamu, kwiat passiflory nie powoduje jednak senności następnego dnia, co wiąże się z lepszym tolerowaniem leku przez ludzi, którzy na co dzień muszą chodzić do pracy. Z tego powody sugerowałbym jej stosowanie dla wszystkich tych, którzy mają lekkie lub umiarkowane problemy z bezsennością i nie mogą pozwolić sobie na efekt „otumanienia” następnego dnia. Passiflorze udowodniono także w badaniach klinicznych poprawę jakości snu przy jej regularnym, co najmniej tygodniowym stosowaniu.

 

besennosc

 

Jeśli nie możesz zasnąć, a najbardziej istotne jest dla Ciebie, żeby nie czuć się ociężale następnego dnia, to zacznij od preparatu z passiflory.

Jeśli dotyka Cię uczucie lęku z powodu egzaminu na studiach, rozmowy kwalifikacyjnej, podpisywaniu umowy kredytowej na zakup mieszkania itp., innymi słowy, jeśli chcesz zachować trzeźwość umysłu i jednocześnie opanować poddenerwowanie lub lęk to wypróbuj preparat z passiflorą.

 

Waleriana

 

Jeśli nie znasz waleriany to wyobraź sobie jakąś starą aptekę w centrum miasta z masywnymi drewnianymi meblami i intensywnym „aptecznym” zapachem. Tak pachnie nalewka z kozłka lekarskiego, czyli waleriany 🙂 Od stuleci stosowana w medycynie tradycyjnej i farmacji redukuje napięcie nerwowe i łagodzi lęki. Powoduje też zwiększenie poziomu GABA, neuroprzekaźnika o hamującym działaniu na układ nerwowy. Aktywacja receptorów dla GABA w ludzkim organizmie powoduje hamowanie lęku oraz uczucie senności. Waleriana jest jednym z podstawowych roślinnych preparatów w doraźnym leczeniu bezsenności. Z praktyki wiem, że cieszy się największym zaufaniem wśród osób szukających pomocy. Kozłek lekarski jako jeden z nielicznych leków roślinnych skutecznie pomaga w przespaniu całej nocy. Oprócz tradycyjnej nalewki walerianowej o specyficznym smaku i zapachu, mamy obecnie do dyspozycji także drażetki oraz kapsułki, często w kombinacji z innymi ekstraktami roślinnymi o synergicznym działaniu. Leków na bazie kozłka lekarskiego nie poleca się ciężarnym oraz karmiącym. Dodatkowo duże dawki leku mogą powodować ospałość i opóźnienie reakcji na następny dzień.

Jeśli jednak szukasz roślinnego preparatu bez recepty, który szybko znuży Cię przed snem i nie potrzebujesz brać go na uspokojenie w ciągu dnia, to zalecam zapoznanie się z walerianą 🙂

 

Chmiel

 

Jak działa i smakuje chmiel wie każdy smakosz piwa. Poza browarnictwem, chmiel może być spożywany także w niealkoholowych roztworach 🙂 Smak naparu chmielowego pozostawia wiele do życzenia, dlatego producenci leków pakują ekstrakt z jego szyszek do kapsułek.  Działanie jest zbliżone do waleriany i często widzimy obie rośliny w jednym preparacie złożonym. Dodatkowo wyciąg z chmielu stymuluje receptory dla melatoniny co reguluje rytm dobowy i ułatwienie zasypiania.

bezsennosc

 

Jeśli masz problemy z zaśnięciem, gdyż doskwiera Ci lęk lub chcesz się wyciszyć przed snem to spróbuj preparaty na bazie chmielu, lub preparat złożony z kozłkiem lekarskim.

 

Dziurawiec zwyczajny

 

Ziele z dziurawca jestem jednym z  najlepiej poznanych i przebadanych surowców roślinnych. Związki czynne zawarte w tej roślinie mają działanie przeciwdepresyjne i w tym upatruje się aktywność preparatów dziurawca w radzeniu sobie z bezsennością. Dodatkowo skraca fazę REM snu, dłużej utrzymując mózg w fazie głębokiej regeneracji. Dziurawiec powinien być stosowany regularnie, a efekty jego działania pojawiają się nieraz z kilkutygodniowym opóźnieniem. Jest zalecany osobom z zaburzeniami depresyjnymi. Ze względu na mnogość interakcji z innymi lekami oraz działania niepożądane, stosowanie preparatów dziurawca powinno być wcześniej skonsultowane z lekarzem lub farmaceutą.

Jeśli cierpisz na zaburzenia nastroju na tle depresyjnym, miewasz stany lękowe i z tego powodu masz trudności z zasypianiem, po uwzględnieniu pewnych ograniczeń, dziurawiec może okazać się pomocny na Twoje problemy.

 

Kava Kava

 

To roślina, z której napar spożywany jest tradycyjnie na wyspach Pacyfiku. W tamtych rejonach stanowi alternatywę dla alkoholu, gdyż działa rozluźniająco i powoduje polepszenie nastroju. Kava lub inaczej pieprz metystynowy działa głównie przeciwlękowo, uspokajająco i łagodząco na stres. Powoduje też redukcję napięcia nerwowego oraz sedację, z tego powodu znalazła zastosowanie jako naturalny środek nasenny. Chciałbym też dodać, że kwestia legalności tej rośliny w Polsce nie jest do końca jasna. W dużych ilościach działa bowiem narkotyczne. Główny Inspektorat Sanitarny zarekomendował jednak usunięcie pieprzu metystynowego z  listy substancji zakazanych ze względu na niski potencjał uzależniający i szkodliwość, jednak do tej pory nie ma odzewu co do tej kwestii z Ministerstwa Zdrowia. Co ciekawe, inne kraje UE mają bardziej liberalne podejście do obrotu Kava. Póki sytuacja ta nie zostanie uregulowana, proszę potraktować ten podpunkt jedynie jako ciekawostkę. Dodatkowo podejrzewa się, że częste spożywanie Kava wpływa toksycznie na wątrobę.

 

Rumianek

 

Znany od setek lat jako lek na infekcję górnych dróg oddechowych, problemy trawienne, czy zewnętrznie na rany oraz stany zapalne. Rumianek działa także usypiająco i ułatwia zasypianie. Jest generalnie dobrze tolerowany i może być też bezpiecznie stosowany w ciąży oraz w okresie karmienia piersią.

Świetnie działałby w przypadku bezsenności spowodowanej, bądź z towarzyszącą niestrawnością, bólami brzucha czy przeziębieniem.

 

Maczek kalifornijski

 

Tylko proszę nie mylić z makiem lekarskim ! Maczek kalifornijski nie zawiera narkotycznych opioidów. Łagodzi lęki, rozluźnia mięśnie i ułatwia zasypianie. Ponadto łagodzi nerwice i histerie. Jest w Polsce nieco mniej znany, jednakże po drugiej stronie oceanu znajdziemy wiele różnych preparatów na bazie maczku kalifornijskiego. Przyjmowany w postaci tabletek, bądź jako napar do picia.

 

bezsennosc

 

Niepokalanek pospolity

 

Preparaty na bazie niepokalanka są stosowane w obecnych czasach na łagodzenie zespołu napięcia przedmiesiączkowego (słynne PMS), regulowaniu cykli miesiączkowych oraz uśmierzanie bólu piersi. Wykazano także w jednym badaniu klinicznym, że codzienne, co najmniej 14 dniowe stosowanie ekstraktu z niepokalanka zwiększa wydzielanie melatoniny- naturalnego hormonu regulującego cykl dobowy.

Jeśli miewasz problemy z miesiączkowaniem, nie możesz zasnąć, często towarzyszą Ci bóle w podbrzuszu, pogorszenie nastroju i stany napięcia to warto rozważyć regularne przyjmowanie preparatów z niepokalankiem.

 

Jak naturalnie zwalczyć bezsenność? Podsumowanie

 

Wśród potencjalnych, roślinnych ekstraktów znajdują się tu także takie, które pomagają w bezsenności, ale jednocześnie mają szkodliwe działanie na wątrobę, lub zawierają substancję potencjalnie toksyczne dla człowieka. Zdecydowałem, by ich nie promować i o nich nie pisać 🙂

Inną kwestią jest też bezsenność spowodowana objawami przeziębienia. W tym wypadku można zastosować np. korę wierzby o działaniu przeciwbólowym, przeciwgorączkowym i przeciwzapalnych w połączeniu z kwiatostanem lipy o działaniu napotnym, i przeciwgorączkowym.

Jeśli masz długotrwałe problemy z bezsennością to sugerowałbym zwrócić się do lekarza celem ustalenia przyczyn. Insomnia jest też często objawem wielu chorób na tle nerwowym, bądź wynika z zaburzeń hormonalnych w organizmie. Czasami nie da się też za pomocą jednego roślinnego preparatu złagodzić wszelkie dolegliwości ze spaniem. Na rynku jest też wiele leków i suplementów o różnym składzie i proporcjach wyciągów roślinnych. W takim wypadku wskazanie do stosowania ustala producent.

Na koniec pozostaje mi życzyć Ci spokojnej i przespanej nocy 🙂 Mam nadzieję, że wiedza, którą tutaj umieściłem w przystępny sposób, pomoże Ci zmrużyć oczy na więcej niż chwilę 🙂

A może masz swoje sprawdzone metody na walkę z bezsennością? Daj koniecznie znać 🙂

Jeśli masz pytania lub swoje sposoby na bezsenność to podziel się nimi w komentarzu pod tym artykułem:)

 

Zobacz także inne artykuły:

 

Bibliografia

 

  • Sarris, Jerome, Alexander Panossian, Isaac Schweitzer, Con Stough, and Andrew Scholey. 2011. “Herbal Medicine for Depression, Anxiety and Insomnia: A Review of Psychopharmacology and Clinical Evidence.” European Neuropsychopharmacology 21 (12): 841–60. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.euroneuro.2011.04.002.
  • Fedurco, Milan, Jana Gregorová, Kristýna Šebrlová, Jana Kantorová, Ondřej Peš, Roland Baur, Erwin Sigel, and Eva Táborská. 2015. “Modulatory Effects of Eschscholzia Californica Alkaloids on Recombinant GABA(A) Receptors.” Biochemistry Research International 2015 (October): 617620. https://doi.org/10.1155/2015/617620.
  • Andalib, Sasan, Ali Vaseghi, Golnaz Vaseghi, and Azadeh Motavallian Naeini. 2011. “Sedative and Hypnotic Effects of Iranian Traditional Medicinal Herbs Used for Treatment of Insomnia.” EXCLI Journal 10 (October): 192–97. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5611612/.
  • Srivastava, Janmejai K, Eswar Shankar, and Sanjay Gupta. 2010. “Chamomile: A Herbal Medicine of the Past with Bright Future.” Molecular Medicine Reports 3 (6): 895–901. https://doi.org/10.3892/mmr.2010.377.
  • Füssel, A, A Wolf, and A Brattström. 2000. “Effect of a Fixed Valerian-Hop Extract Combination (Ze 91019) on Sleep Polygraphy in Patients with Non-Organic Insomnia: A Pilot Study.” European Journal of Medical Research 5 (9): 385—390. http://europepmc.org/abstract/MED/11003973.
  • Dericks-Tan, J S E, P Schwinn, and C Hildt. 2003. “Dose-Dependent Stimulation of Melatonin Secretion after Administration of Agnus Castus.” Experimental and Clinical Endocrinology & Diabetes : Official Journal, German Society of Endocrinology [and] German Diabetes Association 111 (1): 44–46. https://doi.org/10.1055/s-2003-37500.
  • Léger, Damien, and Virginie Bayon. 2010. “Societal Costs of Insomnia.” Sleep Medicine Reviews 14 (6): 379–89. https://doi.org/10.1016/j.smrv.2010.01.003.
  • BROWN, RICHARD P, and PATRICIA L GERBARG. 2001. “Herbs and Nutrients in the Treatment of Depression, Anxiety, Insomnia, Migraine, and Obesity.” Journal of Psychiatric Practice® 7 (2). https://journals.lww.com/practicalpsychiatry/Fulltext/2001/03000/Herbs_and_Nutrients_in_the_Treatment_of.2.aspx.
  • Leathwood, Peter D, Françoise Chauffard, Eva Heck, and Raphael Munoz-Box. 1982. “Aqueous Extract of Valerian Root (Valeriana Officinalis L.) Improves Sleep Quality in Man.” Pharmacology Biochemistry and Behavior 17 (1): 65–71. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/0091-3057(82)90264-7.

Napisz komentarz

Zobacz także inne artykuły

10 właściwości resweratrolu, czyli za co powinniśmy kochać czerwone wino
6 września 2018
matcha
Zielona herbata Matcha. Jak przyrządzić idealną matchę?
9 lipca 2018
Jak naturalnie wzmocnić odporność i łagodzić pierwsze objawy przeziębienia
Jak naturalnie wzmocnić odporność i łagodzić pierwsze objawy przeziębienia cz. I ( Teoria i praktyka)
31 sierpnia 2018
Translate »