10 przyczyn, przez które możesz tracić cenną energię życiową

chroniczny brak energii i złe samopoczucie będzie wskazywał, że jest parę rzeczy, które warto by zmienić. Przedstawiam 10 przyczyn, przez które możesz tracić energię życiową:

Na pewno miewałeś momenty, kiedy czułeś się kompletnie bez energii. Mimo, że miałeś dzień wolny to rozpoczęcie i wykorzystanie tego dnia było bardzo trudne. Jeśli masz takie momenty od czasu do czasu, to nie dzieje się nic złego, ale chroniczny brak energii i złe samopoczucie będzie wskazywał, że jest parę rzeczy, które warto zmienić. Przedstawiam 10 przyczyn, przez które możesz tracić energię życiową:

 

Kofeina

Uwielbiam kawę. Jednocześnie doskonale znam uczucie, kiedy przeginam z jej ilością. Zaczyna się niewinnie od lekkiej ekscytacji i wzmożonej potliwości. Serce zaczyna trochę mocniej bić, a po przyjściu z pracy do domu ciągle jestem jakiś nakręcony. Ostatecznie kładę się do łóżka i spędzam godzinę lub dwie na zaśnięciu. Tak wyglądają objawy przedawkowania kofeiny. Na szczęście nie jest to stan zagrożenia życia, jednak z pewnością wyssie z Ciebie energię, którą próbujesz uzyskać parząc kolejną filiżankę kawy.

Kofeina usuwa zmęczenie, wzmaga koncentrację i przedłuża cykl dobowy. Jednak po kilku porcjach, efekt jest zupełnie odwrotny do oczekiwanego. Zamiast tego, poczujesz się zmęczony, niewyspany i niezdolny do efektywnej pracy.

Kilka miesięcy temu czułem, że przeginam z ilością doppio (podwójne espresso). Dziennie wypijałem jakieś 5-7 filiżanek mocnej kawy. Jako, że przez dłuższy czas pochłaniałem wręcz kofeinę w tej formie, to mój organizm reagował całkiem zwyczajnie na zwiększenie dziennej porcji o jedną filiżankę od czasu do czasu. Po kilku miesiącach ciągłego picia dużej ilości kawy poczułem, że od dłuższego czasu jestem wyczerpany. Chronicznie zmęczony, niewyspany i negatywnie ustosunkowany do otoczenia. Stwierdziłem, ze trzeba działać i wyeliminować przyczynę. Przestałem pijać kawę w pracy w takiej ilości, ograniczając ilość wypijanych filiżanek do 1 lub 2. W dni wolne, przestałem pić kawę w ogóle i przerzuciłem się na zieloną herbatę matchę, którą opisałem w tym poście https://www.rebalife.pl/zielona-herbata-matcha-jak-przyrzadzic-idealna-matche/  Skutkiem tego był powrót do świata, w którym wszystko staje się możliwe. Dzisiaj staram się bardziej uważać na to ile pijam kawy na dzień.

 

Nadmierny wysiłek lub jego brak

Jeśli nie uprawiasz jakiegokolwiek sportu to nie mam dla Ciebie dobrej informacji. W porównaniu do osób, które aktywnie spędzają wolny czas masz od 20 do 40 procent większe ryzyko, że szybciej zejdziesz z tego świata z różnych przyczyn zdrowotnych. Badacze sugerują , że nie chodzi o bicie rekordów czy wykręcanie najlepszych czasów w biegach na dystansie maratońskim. Wystarczy aktywność co najmniej raz w tygodniu. Regularny wysiłek dodaje energii, obniża poziom kortyzolu we krwi, a przesiadywanie na kanapie niestety, ale odbiera siły witalne.  Jeśli nie masz zacięcia sportowego to zrób wszystko, żeby spędzić chociaż kilka godzin tygodniowo na dłuższym spacerze z rodziną. Wybierz las. Tam odzyskasz energię.

Na drugim biegunie znajduje się też przetrenowanie. Bycie fit jest na topie, ale nie oznacza to, że masz przesiadywać na siłowni całymi dniami. Długie i częste treningi, bez opieki sztabu profesjonalistów lub odpowiedniej wiedzy, wyeksploatują Cię do końca. Intensywny wysiłek zwiększa poziom kortyzolu, który osłabia organizm, m. in. obniżając zdolności obronne organizmu. Gdy chodzi o utrzymanie dobrego zdrowia i energii, to umiar ma znaczenie. O tym jak naturalnie obniżyć poziom kortyzolu we krwi przeczytasz tutaj.

 

Brak lub nieodpowiednia ilość snu

Problemy ze snem są powszechnym zjawiskiem wśród wielu i jeśli występują sporadycznie to nie ma się czym martwić. Gorzej, jeśli towarzyszą Ci codziennie. Zdrowa porcja snu dla dorosłej osoby powinna wynosić od 7 do 9 godzin. Warto mieć to na uwadze, szczególnie w momentach, w których w krótkim czasie wydarza się duża ilość zmian w Twoim życiu. Przeprowadzka, śmierć bliskiej osoby, nowa praca, czy narodziny dziecka. Zawsze wtedy, kiedy przychodzą tego typu momenty nie wolno zapominać o zdrowym śnie.

Pamiętaj o kilku podstawowych wskazówkach, dzięki którym będziesz spać lepiej:

https://www.rebalife.pl/jak-poprawic-jakosc-snu/

 

Złe nastawienie i nienawiść

Od Twojego nastawienia zależy w dużej mierze, czy będziesz żyć pełnią życia czy zostaniesz sam ze sobą i Twoim negatywnym podejściem do wszystkiego, i wszystkich. Emanowanie dobrocią, szacunkiem oraz chęcią pomocy innym dodaje energii. Nie żyjemy sami dla siebie na tym świecie. Twoje podejście ma wpływ na innych ludzi, którzy tak jak Ty zmagają się z trudami życia i którzy tak jak Ty mają wzloty, i upadki. Naucz się tego, żeby czerpać wiedzę od innych. Korzystaj z doświadczeń innych osób. W wielu przypadkach będą mieć inne zdanie na wiele tematów. Naucz się więc rozumieć różnicę i wyciągnij z tego własne obserwację. Zamykanie się na innych oraz co gorsza szerzenie nienawiści jest tym, co nie pozwala się rozwijać. Nienawiść jest jadowita. Pozwól sobie żyć bez niej, a odzyskasz energię.

 

Brak organizacji

Brak organizacji jest jak poranek na kacu. Nic się nie klei, a czas pędzi naprzód. Mam dla Ciebie kilka porad jak zacząć organizować swoje dni:

 

  1. Nie przedłużaj poranków. Jeśli wstałeś wcześnie, ale dalej o godzinie 12 siedzisz w szlafroku nieogarnięty, to zmień ten nawyk. Organizowanie dnia zaczyna się bardzo często z samego rana i rzutuje na cały dzień
  2. Wstawaj i chodź spać o stałych godzinach, przeznaczając na sen około 8 godzin
  3. Zapisuj zadania na następny dzień na kartce, kalendarzu lub np. w aplikacji na telefon
  4. Projektuj zadania do wykonania. Zapoznaj się w tym celu z książką autorstwa Davida Allena “Getting things done, czyli sztuka bezstresowej efektywności”. Świetnie opisuje jak radzić sobie ze sprawami wielozadaniowymi
  5. Staraj się utrzymywać porządek. To punkt z którym ja osobiście mam najwięcej problemów
  6. Deleguj zadania. Jeśli Twoja żona lub mąż lepiej poradzi sobie z jakimś obowiązkiem niż Ty to postarajcie się omówić kto co robi. Trzeba sobie wspólnie radzić
  7. Przeznacz jeden dzień w tygodniu, np. niedzielę, w którym odpoczywasz i nie zajmujesz się sprawami zawodowymi

 

Niedożywienie

Brak regularnych, pełnowartościowych posiłków i odpowiedniej podaży kalorii odcina skrzydła. Najgorsze w tym jest jednak to, że łatwo zapomnieć o regularnym jedzeniu. Szczególnie jeśli masz dużo na głowie, towarzyszy Ci stres i jesteś cały dzień poza domem. W dłuższym okresie niedojadania nasza przemiana materii spowalnia i organizm przechodzi w tryb oszczędzania energii. Pamiętaj o odpowiedniej ilości kalorii jakie powinieneś przyjąć w ciągu dnia w postaci pełnowartościowych posiłków.

 

Tutaj możesz to obliczyć:

https://www.codzienniefit.pl/kalkulator-zapotrzebowania-kalorycznego

Stosując kalkulator dowiesz się, ile potrzebujesz energii na dzień, które zagwarantują Ci siłę na cały dzień.

 

Korzystaj także z tabel i aplikacji liczących kalorie. Z reguły służą one do utrzymania diety na odpowiednim poziomie energetycznym. Ty możesz wykorzystać je w innym celu. Ważne, żeby mieć świadomość ile jesz i czy czasem nie jest to za mało.

https://www.myfitnesspal.com/

 

Cukier

A w szczególności cukier prosty taki jak glukoza czy fruktoza. Są podstawowym źródłem energii dla organizmu, jednak są też odpowiedzialne lub współodpowiedzialne za choroby typu cukrzyca czy nadciśnienie. Cukry proste powodują gwałtowny wzrost stężenia glukozy we krwi i nagły wyrzut insuliny, co powoduje, że po szybkim zastrzyku energii dopada nas po chwili uczucie głodu i zaczynamy rozglądać się za następnym posiłkiem. Przeprowadzono także eksperyment, w którym podano dzieciom posiłek bogaty w cukry proste. Po 3 godzinach wzrastający głód powodował silny wyrzut adrenaliny z nadnerczy, czemu towarzyszyło nadpobudliwość i rozkojarzenie. Możemy w prosty sposób ograniczyć negatywne skutki diety opartej na cukrach prostych. Nasz organizm potrzebuje je do prawidłowego funkcjonowania. Możemy jednak dostarczać węglowodany w bardziej złożonej formie, których rozkład enzymatyczny będzie trwał dużo wolniej. Jest to bardzo korzystne zjawisko. To takie paliwo z opóźnionym uwalnianiem. Stały i przedłużony rozkład węglowodanów złożonych będzie powoli zwiększał ilość cukru we krwi. Ma to dwie podstawowe zalety:

 

  1. Dostarczanie energii do krwiobiegu będzie przebiegało w spokojnym tempie, co umożliwi trzustce produkcję insuliny w fizjologicznym tempie
  2. Energia pochodząca z pożywienia starczy na dłużej, co zmniejszy sumaryczną ilość kalorii na dzień. Uczucie głodu nie przyjdzie nagle i bez nagłego wyrzutu hormonów stresu

 

Nawet jedząc cukry proste, ale razem z innymi składnikami odżywczymi takimi jak tłuszcze czy białka spowoduje, że damy trzustce więcej czasu na przerobienie dostarczonej energii. Jest jednak korzystniej, kiedy dieta oparta jest na cukrach złożonych. Te znajdziemy między innymi w :

 

-ciemnym pieczywie

-otrębach

-kaszach

-płatkach owsianych

-warzywach typu groch, fasola, soczewica.

 

Brak przyjaciół

Brak przyjaciół, tych normalnych, a nie wirtualnych wydaje się być przekleństwem naszych czasów. Wielu młodych ludzi nie zdaje sobie sprawy jak ważne jest posiadać chociaż tę jedną osobę, z którą łączy nas jakaś głębsza więź. Spędzając czas w internetowym świecie, trudno nawiązać jakąś głębszą znajomość. Jeśli masz przyjaciół to plus dla Ciebie. Warto dzielić się z nimi swoim życiem, wzlotami i upadkami. Duszenie w sobie rzeczy, o których chciałbyś porozmawiać nie pozwala nabrać dystansu i zyskać punkt odniesienia. Zostając sam ze swoimi problemami trudno jest mieć pełnię energii do życia.  Nie masz przyjaciół? Może potrafisz to zmienić ? Jeśli masz jakąś pasję lub hobby, to łatwiej będzie Ci nawiązać kontakt z osobami, które dzielą z Tobą zainteresowania. Skorzystaj z tego.

 

Stres

Doświadczając stresu często bywamy sparaliżowani i niezdolni do działania. Jedni radzą sobie z nim lepiej, inni niestety nie. Jeśli należysz do pierwszej grupy to daj koniecznie znać jak radzisz sobie ze stresem. Jeśli należysz jednak do drugiej grupy to warto zanalizować przyczynę stresu i starać się ją zniwelować lub ograniczyć. Może doświadczasz stresu chronicznego, który wymaga już wprowadzenia kilku zdrowych nawyków do swojego życia? O tym jak walczyć ze stresem chronicznym stosując naturalne, roślinne metody pisałem w poście “Jak walczyć ze stresem“. Zapraszam do zapoznania się z nim.

 

Robienie tego czego nie lubisz

Ten punkt jest szczególny, gdyż rzadko zdarza się, że robisz tylko to na co masz ochotę. Chodzenie do szkoły, odrabianie lekcji, załatwianie spraw w urzędzie, czy użeranie się z klientem w pracy to tylko garstka nielubianych rzeczy, które typowy człowiek doświadcza w ciągu życia. Jest wiele czynności, które trzeba będzie wykonywać bez względu czy Ci się podoba czy nie.  Warto zastanowić się, czy można jednak zmienić coś w tej kwestii. Jak powiedział Laska z “Chłopaki nie płaczą”, pomyśl o tym co lubisz robić, a potem zacznij to robić. Prosta recepta na szczęście 🙂

 

Jeśli spodobał Ci się tekst to zapraszam Cię do polubienia mojej strony na facebooku: https://www.facebook.com/rebalife/. Jeśli masz uwagi lub własne spostrzeżenia, to nie zapomnij poinformować mnie o tym w sekcji komentarzy pod spodem.

 

Bibliografia

Brody J.E., Study Sees a Sugar-Adrenaline Link in Children, http://www.nytimes.com/1995/03/15/us/study-sees-a-sugar-adrenaline-link-in-children.html

Khan, Karim M, Angela M Thompson, Steven N Blair, James F Sallis, Kenneth E Powell, Fiona C Bull, and Adrian E Bauman. 2012. “Sport and Exercise as Contributors to the Health of Nations.” The Lancet 380 (9836): 59–64. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/S0140-6736(12)60865-4.

 

 

Napisz komentarz

Zobacz także inne artykuły

zioła szwedzkie
Wszystko czego mogłeś nie wiedzieć o ziołach szwedzkich Marii Treben (Poradnik)
15 listopada 2018
acerola
Acerola, czyli więcej niż naturalna witamina C
29 września 2018
jak poprawić jakość snu
Jak poprawić jakość snu ? 11 sprawdzonych sposobów na lepszy sen.
25 czerwca 2018
Translate »